Polskie Centrum Samochodowych MMO

Motopedia - #1 - Dodge Viper – "Jadowita legenda"

Przeszukując różne bazy danych (fora internetowe, wydawnictwa prasowe itp.) możemy natknąć się na wiele definicji pojazdu sportowego, a także na wiele tzw. sztandarowych „definicji” samochodu sportowego. Wśród nich, niezależnie od wieku osoby definiującej pojęcie samochodu sportowego, zawsze pojawia się pewien amerykański pojazd zaprojektowany przez Toma Gale`a ze Żmiją (nie mylić z Kobrą) w emblemacie na masce. Tym samochodem jest Dodge Viper. W tym roku (2016) Viper obchodzi swoją 25 rocznicę istnienia na rynku i niestety jest to ostatni rok produkcji tego samochodu.  Właśnie dlatego postanowiłem przybliżyć wam ten samochód.

Generacje i wersje Dodge`a Vipera, czyli jak zmieniała się „Żmija” na przełomie lat?

Określenie ilości wersji „Żmii” jest bardzo trudne. W obrębie każdej z trzech generacji istniało kilka tzw. faz (z ang. „Phase”), a każda faza zawierała kilka lub nawet kilkanaście osobnych pod modeli. Ale czym cechuje się tak naprawdę Dodge Viper? Najistotniejszą cechą tego samochodu jest jego serce. W zależności od generacji, pod olbrzymią maską „Żmii” pracował (i w sumie także pracuje) dziesięciocylindrowy silnik widlasty o kącie rozwarcia 90° i dwóch zaworach przypadających na każdy cylinder. Jego pojemność wahała się od 8.0 litrów (w modelu RT-10), poprzez 8.33 litra (w modelu GTS Competition i SRT-10) aż po 8.4 litra (w SRT Viperze). Drugą charakterystyczną cechą Vipera było to, że do 2013 roku każdy z pojazdów opuszczających fabrykę w Detroit, nie posiadał żadnego systemu bezpieczeństwa (w postaci ESP czy kontroli stabilności). Zbiór wyżej wymienionych cech dopełniał abstrakcyjny, jak na owe czasy, dźwięk silnika V10, który w żaden sposób nie był wcześniej znany z dróg publicznych. Jednakże, Viper nie był samochodem idealnym. Ogromne zużycie paliwa, bardzo trudne prowadzenie samochodu i tylko dwu osobowe nadwozie nieposiadające żadnych cech funkcjonalnych (gdyby miało to jakieś istotne znaczenie w wypadku samochodu sportowego).

Ale jakie wersje Vipera stały się najbardziej znaczące na przestrzeni 25 lat istnienia tego modelu na rynku?

Pierwszą istotną wersją Vipera był model „Indy 500 PC” – wyprodukowany w jednym egzemplarzu samochód bezpieczeństwa pełniący swoją funkcję w wyścigu „Indianapolis 500” w 1991 roku. Była to tzw. rozwojowa wersja projektu RT (Racing Technologies), który potem przerodził się, w 1992 roku, w znanego nam roadstera RT-10.

Następnie, w 1996 roku, podczas „Indy 500” po torze poruszał się już prototyp modelu GTS Coupe, na bazie którego powstało wyścigowe monstrum klasy GT1 – był to model GTS-R.

Na bazie GTSa powstał pierwszy „pucharowy” model oznaczony trzyliterowym skrótem, który dzisiaj widnieje na najszybszych „Żmijach” (wraz z olbrzymim skrzydłem na tylnej klapie), czyli ACR – American Club Racing. Modele ACR są produkowane do dziś ale już nie jako Dodge Viper, a SRT Viper.

Ostatnim Viperem, który dość mocno zasygnalizował swoją obecność na rynku, był model z pakietem TA – Time Attack oraz TA 2.0 – Time Attack 2.0. Pakiet ten kosztował 16000$ i był dostępny tylko i wyłącznie dla właścicieli Vipera ACR. Przyczyna takiego stanu rzeczy była prosta. Pakiet TA to nic innego jak próba przygotowania Vipera ACR stricte do wyścigów torowych. Obniżono prędkość maksymalną do 193 MPH (względem 206 MPH w ACR) i zwiększono docisk tylnej osi o 90 kg. Samochód testowany był na amerykańskim odpowiedniku niemieckiego Nordschleife, czyli na torze Mazda Speedway Laguna Seca, gdzie osiągnął najszybszy czas przejazdu jednego okrążenia, detronizując Corvette ZR1, uzyskując 1:33:62.

Rok 2016 – Koniec produkcji Vipera, czyli czas na pożegnalne edycje

W tym roku koncern Fiat, do którego obecnie należy marka Dodge, zdecydował o zakończeniu produkcji Vipera. Powodem takiego działania jest brak rentowności produkcji „Żmii” i brak chętnych na amerykański samochód z dużym silnikiem pod maską. Nie bez znaczenia jest także ekologia, która tworząc m.in. normy Euro zniszczyła już nie jedną markę motoryzacyjną – w tym także Vipera. Ale na pocieszenie Dodge wypuszcza na rynek cztery, ostatnie wersje modelu SRT Viper.

A są to:

  • Snakeskin Edition GTC
  • VooDoo II Edition ACR
  •  GTS-R Commemorative Edition ACR
  • 1:28 Edition ACR (I to nie jest model w skali 1:28)

Wygląd wszystkich wersji prezentuje poniższe zdjęcie (od lewej strony)

Żmija w telewizji?

Dodge Viper jest tym rodzajem samochodu, który dość rzadko występuje na ekranach zarówno kin jak i domowych telewizorów.

Jednakże Viper miał swój znaczący epizod w dziejach telewizji. Wszystko zaczęło się od poszukiwania sposobu promocji nowego sportowego samochodu (którym był właśnie Viper) przez zarząd firmy Chrysler Corporation w 1993 roku. Firma ta ogłosiła casting na najlepszy pomysł akcji promocyjnej pojazdu, o którym tak naprawdę nikt jeszcze wtedy oficjalnie nie wiedział. Do akcji wkroczyła amerykańska stacja telewizyjna NBC tworząc projekt serialu pokazującego nowy pojazd z pod marki „srebrnego muflona”.
Serial po raz pierwszy na antenie w/w stacji pojawił się w 1994 roku i od razu podbił serca widzów.
Wyprodukowano cztery sezony tego serialu po czym w 1998 roku zakończono jego emisję.

Ale co tak naprawdę było takiego w tej produkcji telewizyjnej?

Najdobitniej o przełomowości tego serialu świadczy fakt, co stało się w Polsce w 1997 roku. Serial emitowany był w Polsce na przełomie lat 1997-1998 (Sezon III i IV) przez Telewizję Polską, w czwartki o 20:25, i od razu stał się hitem. Opowiadał on o przygodach czwórki osób oraz psa, których zadaniem była ochrona porządku publicznego. Pomagał im w tym „jeden z najbardziej ambitnych samochodów sportowych lat `90” – był nim właśnie Dodge Viper. W pierwszych trzech sezonach w rolę tego samochodu wcielił się czerwony model RT-10, natomiast w czwartym sezonie jego miejsce zastąpił, ówcześnie debiutujący, błękitny model GTS Coupe. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ten samochód potrafił przetransformować się w kuloodporne monstrum, które nosiło bardzo pieszczotliwą nazwę „Viper Defender”.

Tytułowy samochód został wyposażony w wiele gadżetów z XXI wieku. Wysuwane progi, kryjące karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm oraz wyrzutnie kotwiczek. Jednak najistotniejszym gadżetem Vipera był latający dron, który opuszczał pojazd podczas wykonywania misji wywiadowczych.

Ze względu na fakt, iż niewiele osób pamięta pewnie ten serial (bądź prawdopodobnie jest od niego młodsza), poniżej znajduje się fragment intra trzeciego sezonu serialu Viper, który był pierwszym sezonem dostępnym w Polsce.

Interesujące fakty z historii Vipera, czyli „jadowite ciekawostki”:

  •  Dodge Viper ACR-X stał się bazą modelu Alfy Romeo – Zagato TZ3 Stradale,
  •  Na bazie Viper`a GTS Coupe powstał prototyp samochodu w całości wykonanego z…. miedzi,
  •  Dodge Viper jest to najczęściej tunningowany pojazd wystawiany na targach SEMA
    (przez firmę MOPAR).

Komentarze

Obrazek użytkownika adamsky73
Jak zwykle fajny, szczegółowy materiał. Trochę szkoda Vipera ale on od początku był skazany na pożarcie ekologii